Кафедра радіотехнічних систем

[RE-17] Радіопередавальні пристрої

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освітиПерший (бакалаврський)
Галузь знань-
Спеціальність
Освітня програма172Б РОС - Радіозв’язок і оброблення сигналів (ЄДЕБО id: 6364)172Б РСІ - Радіосистемна інженерія (ЄДЕБО id: 7350)
Статус дисципліниНормативна
Форма здобуття вищої освітиОчна
Рік підготовки, семестр2 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни4 кред. (Лекц. год, Практ. год, Лаб. год, СРС. год )
Семестровий контроль/контрольні заходиЗалік
Розклад занятьhttps://rozklad.kpi.ua
Мова викладанняУкраїнська
Інформація про керівника курсу / викладачів
Розміщення курсу

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Предмет навчальної дисципліни  «Радіопередавальні пристрої» є радіопередавальні пристрої різного призначення, як одна з найважливіших складових радіотехнічних систем передавання інформації. Вивчення  забезпечує засвоєння а наступному таких дисциплін: «Радіоприймальні пристрої», «Основи телебачення та телевізійні системи», «Основи теорії радіолокаційних систем», «Інформаційні радіосистеми».

Метою навчальної дисципліни  є формування у студентів здатностей: аналізу схемної побудови передавачів різного призначення;  розробки як структурної схеми передавача в цілому, так і окремих його вузлів;  вимірювання параметрів передавачів;  володіння методами налаштування передавачів.

Розглядаються наступні питання: Генератори із зовнішнім збудженням- ГЗЗ ( Режими роботи ГЗЗ; інженерний розрахунок оптимальних режимів ГЗЗ; схемна побудова ГЗЗ  каскадів.  Збудники радіопередавачів  ( Автогенератори гармонічних коливань; стабілізація частоти; побудова високостабільних діапазонних збудників. Керування коливаннями високої частоти радіопередавачів (Загальні відомості щодо керування коливаннями ВЧ; Амплітудна модуляція ; Кутова модуляція; Формування сигналів цифрової інформації - Багаторівневі квадратурні фазова та амплітудно-фазова маніпуляції - QPSK, DQPSK, OQPSK, MSK, GMSK, KAM .Формування сигналів з COFDM .Формування сигналів з розширеним спектром. Радіомовні передавальні пристрої. Телевізійні передавачі.

Після засвоєння навчальної дисципліни студенти мають отримати знання:принципів побудови радіопередавальних пристроїв, окремих його вузлів та відповідних схемотехнічних рішень;методів формування високостабільних коливань та радіосигналів з заданою модуляцією та відповідними схемотехнічними рішеннями;високоефективних методів підсилення сформованих радіосигналів.

Результатом буде вміння розробляти та розраховувати структурні схеми передавачів та окремі вузли; обирати оптимальні рішення щодо реалізації окремих вузлів передавача; вимірювати параметри та характеристики передавачів.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Викладання забезпечується дисциплінами: «Вища математика», «Фізика», «Елементна база радіоелектронної апаратури», «Основи теорії кіл», «Сигнали та процеси в радіотехніці», «Електродинаміка та поширення радіохвиль», «Електронні та квантові прилади НВЧ».

3. Зміст навчальної дисципліни

...

4. Навчальні матеріали та ресурси

...

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

...

 

Лабораторні роботи

Метою лабораторних занять є: перевірка  набутих теоретичних знань на практиці; набуття навичок роботи з апаратурою; оволодіння методиками вимірювання параметрів і характеристик передавачів та їх складових, методиками регулювання та настроювання; набуття навичок оцінки експериментальних даних та формування висновків. 

1. Дослідження оптимальних енергетичних режимів вихідних каскадів передавачів (6 макетів)

2. Дослідження стабільності частоти АГ та АГ із кварцовою стабілізацією частоти. (6 макетів)

3. Дослідження цифрового синтезатора частоти прямого синтезу (DDS). (2 макети)

4. Дослідження цифрового СЧ з колом ФАПЧ. (1 макет)

5. Дослідження передавача з частотною модуляцією.  (3 макети)

6. Дослідження передавача з амплітудною модуляцією та маніпуляцією. (3 макети)

7. Дослідження передавача з односмуговою модуляцією.(3 макети)

8. Формування сигналів з BPSK модуляцією.(3 макети)

9. Формування сигналів з OQPSK модуляцією.(3 макети)

10. Формування сигналів з 16QAM модуляцією.(1макет)

6. Самостійна робота студента

...

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

...

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

...
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою
Кількість балівОцінка
100-95Відмінно
94-85Дуже добре
84-75Добре
74-65Задовільно
64-60Достатньо
Менше 60Незадовільно
Не виконані умови допускуНе допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

...
Опис матеріально-технічного та інформаційного забезпечення дисципліни

Обладнання, опис макетів (детальний опис лабораторних робіт робіт наведений в 3-х методичках https://ecampus.kpi.ua/ (http://campus.kpi.ua/tutor/index.php?mode=mob&show&irid=181357)

Установка містить блок формування цифрових сигналів (БФС), блок формування НВЧ сигналів з цифровою бінарною і квадратурною офсетною фазовою модуляцією (БФМС), осцилограф типу С1-74, осцилограф типу НМ 203, спектральний аналізатор типу С1-60 і комутатор.

Блок БФС призначений для формування сигналу синхронізації ( "CLOCK"), псевдовипадкового сигналу ( "PRS"), п'яти різних 16-бітових слів ( "WORD1" ... .. "WORD5"), а також для вироблення робочої напруги + 5В, необхідного для живлення БФМС і комутатора.

Блок БФМС призначений для вироблення, напруг що модулюють  методом квадратурного мультиплексування синфазної і квадратурної ( "I", "Q") в режимах бінарної і квадратурної офсетного фазової модуляції, реалізації можливості фільтрації цих напруг, генерації несе НВЧ коливання на частоті близько 2 ГГц і його фазової модуляції .

Комутатор призначений для реалізації можливості синхронізованого одночасного спостереження чотирьох сигналів на двопроменевому осцилографі С1-74.

Осцилограф НМ 203, що має зовнішній вхід горизонтального відхилення променя, призначений для спостереження сигнального сузір'я у всіх режимах роботи установки.

Спектральний аналізатор С4-60 призначений для вимірювання спектральних характеристик промодульованих НВЧ сигналів, сформованих в БФМС.

В даній лабораторній роботі використовується синтезатор частоти AD9834. Він характеризується дуже низьким споживанням потужності –25мВт, що дозволяє використовувати цю ІМС в переносній малогабаритній апаратурі. Максимальна частота  сигналу MCLK (masterclock) складає 50 МГц.

 




Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено Романенко Т. В.;
Ухвалено кафедрою РТС (протокол № від )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № ______ від ______)