Кафедра радіотехнічних систем |
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 17 - Електроніка та телекомунікації |
Спеціальність | 172 - Телекомунікації та радіотехніка |
Освітня програма | 172Мп РТС - Радіотехнічні інформаційні технології (ЄДЕБО id: 8562)172Мп РКС - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 49258)172Мн РКС - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 49259) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 5 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 5 кред. (Лекц. 36 год, Практ. 0 год, Лаб. 18 год, СРС. 96 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Екзамен |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | |
Розміщення курсу | Moodle, “Teach4Speech” |
Метою викладання дисципліни є підготовка фахівця, здатного вирішувати складні задачі і проблеми в галузі систем радіопротидії та здійснювати інноваційну професійну діяльність . Предметом дисципліни є складні системи, які забезпечують протидію радіотехнічним системам противника та руйнування інформації.
Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
Здатність аналізувати уразливість радіоелектронних засобів, оцінювати
ефективність завад, прогнозувати вплив завад на радіоелектронні системи,ткомплексно застосовувати системи радіопротидії, проводити системно-інформаційний аналіз процесу радіопротидії.
Знання Принципів побудови систем радіопротидії, методів та засобів радіопротидії, принципів організації радіопротидії, можливостей систем радіопротидії, типових схем станцій активних завад .
Уміння визначати структуру систем радіопротидії відповідно до цільового призначення, розраховувати зони подавлення ліній безпосереднього радіозв’язку та радіолокаційних ліній, розв’язувати типові задачі щодо прикриття об’єктив активними завадами.
Дисципліну «Системи радіопротидії» забезпечують навчальні дисципліни з технологій радіокерування об’єктами та процесами і навчальна дисципліна « Су-путникові інформаційні системи» . На дисципліні «Системи радіопротидії» базуються навчальні дисципліни з проблем інформаційної безпеки....
Розділ 1. Призначення, можливості та ефективність систем радіопротидії
Тема 1. Призначення та можливості систем радіопротидії
Тема 2. Ефективність систем радіопротидії
Розділ 2. Методи та засоби радіопротидії
Тема 1. Характеристики методів радіопротидії та радіоелектронних завад.
Тема 2. Маскувальний вплив на середовище розповсюдження сигналів.
Тема 3. Зниження помітності об`єктів
Тема 4. Станції активних завад.
Розділ 3. Протидія радіоелектронним засобам
Тема 1. Подавлення радіоелектронних засобів пасивними та активними завадами
Тема 2. Функціональне радіоелектронне ураження.
Базова література
Додаткова література
Лекції
Розділ 1. Призначення, можливості та ефективність систем радіопротидії
Тема 1. Призначення та можливості систем радіопротидії
1. Призначення систем радіопротидії.
2. Уразливість радіоелектронних систем.
3. Уразливість оптико-електронних систем.
4. Уразливість ергатичних систем.
Тема 2. Ефективність систем радіопротидії
1. Методи оцінювання ефективності систем радіопротидії. Інформаційні критерії ефективності радіопротидії.
2. Енергетичні критерії ефективності радіопротидії. Зони подавлення радіоелектронних засобів завадами.
Розділ 2. Методи та засоби радіопротидії
Тема 1. Характеристики методів радіопротидії та радіоелектронних завад.
1. Характеристики методів радіопротидії. Класифікація радіоелектронних завад.
2. Характеристики навмисних радіоелектронних завад.
Тема 2. Маскувальний вплив на середовище розповсюдження сигналів.
1. Модифікація середовища розповсюдження сигналів. Дипольні відбивачі. Аерозолі. Плазмові утворення.
2. Хибні цілі. Радіолокаційні пастки.
Тема 3. Зниження помітності об`єктів
1. Вибір форми об`єктів. Застосування протирадіолокаційних матеріалів. Керування розсіюванням електромагнітних хвиль.
2. Зменшення радіолокаційної помітності антенних систем. Зниження помітності об`єктів в оптичному діапазоні. Комплексне застосування методів маскування.
Тема 4. Станції активних завад.
1. Станції активних шумових завад.
2. Станції активних імітувальних завад.
Розділ 3. Протидія радіоелектронним засобам
Тема 1. Подавлення радіоелектронних засобів пасивними та активними завадами
1. Подавлення радіолокаційних станцій дипольними відбивачами. Активні завади командним радіолініям, лініям навігації та зв’язку.
2. Подавлення багатопозиційних РЛС. Створення протинавігаційного поля радіозавад.
Тема 2. Функціональне радіоелектронне ураження
1. Функціональне ураження електромагнітним випромінюванням.
2. Функціональне ураження спеціальними програмними засобами.
Лабораторні заняття
Основним завданням лабораторних занять є набування студентами досвіду самостійного дослідження впливу навмисних завад на радіоелектронні засоби, визначення зон подавлення та організації радіопротидії.
№ з/п |
Назва лабораторної роботи (комп’ютерного практикуму) |
Кількість ауд. годин |
1 |
Дослідження впливу навмисних завад на систему слідкування ( Розділ 1 , тема 1) |
4 |
2 |
Визначення зон подавлення радіоліній передавання інформації ( Розділ 1 , тема 2) |
4 |
3 |
Організація радіопротидії комбінованими завадами( Розділ 2 , тема 2) |
6 |
4 |
Організація радіопротидії двопозиційним радіолокаційним станціям. ( Розділ 3 , тема 1) |
4 |
Методика вивчення дисципліни базується на поступовому переході від простого до складного в процесі накопичення студентами відповідних знань. В процесі захисту лабораторних робіт особлива увага приділяється вмінню студентів оцінювати ефективнісить радіопротидіі.
Для забезпечення наочності навчальних занять використовуються :
Для опанування навчальної дисципліни застосовуються наступні основні методи навчання:
На самостійну роботу студентів відводиться 96 годин. Самостійна робота передбачає вивчення лекційного матеріалу, підготовку до лабораторних занять, модульної контрольної роботи та домашньої контрольної роботи.
В дисципліні передбачена одна модульна контрольна робота. Мета модульної контрольної роботи - оцінка знань та вмінь студентів по завданням, які не входили в зміст лабораторних робіт та домашньої контрольної роботи . В модульну контрольно роботу входять три завдання:
Зміст контрольної роботи пов’язан з маршрутом захищаємого об’єкта.
Студенти прибувають на заняття у визначений час без запізнювання. Виходити із аудиторії дозволяється тільки під час перерви. Під час занять телефони повинні бути виключеними. Лабораторні роботи приймаються до захисту після їх виконання у повному обсязі у визначений за розкладом час. Заохочувальні та штрафні бали нараховуються згідно РСО.
Поточний контроль проводиться під час лекцій у вигляді експрес-опитування та за результатами модульної контрольної роботи.
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль проводиться у вигляді екзамену .
Умовою допуску до семестрового контролю є рейтинг більше 30 балів.
Рейтингова оцінка з дисципліни RD формується як сума балів стартового рейтингу та екзаменаційного рейтингу. RD розраховується за 100 бальною шкалою.
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, які він отримує за:
Експрес-контроль з лабораторних занять. Контроль проводиться у вигляді контрольної роботи за темою лабораторного заняття.
Виконання та захист чотирьох лабораторних робіт.
Модульну контрольну роботу.
Виконання домашньої контрольної роботи ( ДКР).
Штрафні та заохочувальні бали:
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Модульна контрольна робота (МКР) має 3 питання. За кожне питання нараховуються такі бали:
Максимальна сума балів за МКР – 12 .
Експрес-контроль з лабораторних занять. В семестрі виконується 4 лабораторних роботи:
Максимальна сума балів за експрес-контроль – 16.
Захист лабораторних робіт.
За кожну лабораторну роботу нараховуються такі бали:
Максимальна сума балів за лабораторні роботи – 20 балів.
4. Виконання домашньої контрольної роботи:
Розрахунок шкали рейтингу
Сума максимально можливих балів заходів позиції 1 – 4 протягом семестру складає стартовий рейтинг 12+16+20+12= 60 балів. На екзамен виносяться чотири запитання:
При відповіді з неістотними помилками кількість балів за кожне запитання зменшується на 2 бали. При відповіді з істотними помилками кількість балів за кожне запитання зменшується на 4 бали. Максимальна кількість балів за екзамен – 40 балів.
Загальний рейтинг складається з стартового та екзаменаційного рейтингів .
Сума максимально можливих балів RD= 60+40= 100 балів.
Без додаткового опитування ( автоматом) студент може отримати тільки оцінки дуже добре та добре. При цьому його стартовий рейтинг повинен бути не менше 54 балів. Умовою допуску до семестрового контролю є рейтинг більше 30 балів.
Рейтингові оцінки з дисципліни RD для виставлення їх до залікової відомості та книжки виставляються у відповідності до таблиці відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань до семестрового контролю
Лабораторія радіосистем, аудиторія 204-17, 12-16 ПК. Програмне забезпечення лабораторних робіт - Mathcad.
Перелік лабораторних робіт: Дослідження впливу навмисних завад на систему слідкування.Визначення зон подавлення радіоліній передавання інформації. Організація радіопротидії комбінованими завадами. Організація радіопротидії двопозиційним радіолокаційним станціям.
Бібліотека електронних каталогів завдань та таблиць - сервер кафедри РТПС.
Лабораторії, обладнання, програграмне забезпечення, опис макетів для проведення лабораторних робіт та їх кількість
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
доц. Бичковський В. О.;
Ухвалено кафедрою РТС (протокол № від )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № від )